Home Sport Czym się charakteryzują aminokwasy BCAA i co je odróżnia od innych aminokwasów?

Czym się charakteryzują aminokwasy BCAA i co je odróżnia od innych aminokwasów?

0
337

Suplementy zawierające aminokwasy BCAA są często reklamowane i kupowane przez sportowców, zarówno zawodowców, jak i amatorów, a zdaniem wielu z nich są niezbędne dla każdego, kto poważnie traktuje trening siłowy. Czy jednak faktycznie? Co tak naprawdę robią aminokwasy BCAA i co je odróżnia od innych aminokwasów?

Aminokwasy endogenne i egzogenne.

Ludzkie mięśnie są zbudowane z białka, a białko jest zbudowane z aminokwasów. Wyróżnia się dwadzieścia różnych aminokwasów, które dzielą się na dwie grupy: endogenne i egzogenne. Endogenne są syntetyzowane przez ludzki organizm, a egzogenne nie – te drugie muszą być dostarczane wraz z pożywieniem bądź, w przypadku szczególnie dużego zapotrzebowania, w formie suplementu.

Aminokwasy BCAA, czyli aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach (ang. Branched Chain Amino-Acids) należą do grupy aminokwasów egzogennych. Wyróżnia się trzy główne substancje wchodzące w skład BCAA – leucynę, izoleucynę i walinę. Występują we wszystkich naturalnych źródłach białka, z naciskiem na produkty serwatkowe.

Katabolizm: twój wróg

Głównym aspektem działania BCAA jest powstrzymywanie katabolizmu mięśniowego. Katabolizm, czyli rozpad białek budujących mięśnie, ma miejsce wtedy, gdy organizm nie posiada dostatecznej ilości budulca do odbudowy włókien mięśniowych uszkodzonych przez ćwiczenia siłowe. Gdy podaż aminokwasów jest wystarczająca, mięśnie odbudowują się mocniejsze. Gdy jednak ciało nie ma materiału do odbudowy, wtedy sięga po to, co posiada, czyli po aminokwasy zgromadzone w samych mięśniach. Katabolizm prowadzi więc do zmniejszenia siły i masy mięśni.

Wszystkie aminokwasy BCAA hamują procesy kataboliczne, dzięki czemu ochraniają mięśnie przed rozpadem.

Kiedy warto przyjmować BCAA?

Suplementacja aminokwasów BCAA ma sens przede wszystkim na diecie redukcyjnej połączonej z treningiem siłowym. Intensywne ćwiczenia w połączeniu z ujemnym bilansem kalorycznym prowadzą nie tylko do redukowania tkanki tłuszczowej, ale i do zmniejszenia siły i masy mięśni. Ponieważ na diecie redukcyjnej bardzo trudno jest dostarczyć niezbędnej ilości BCAA wraz z pożywieniem, to przyjmowanie tych aminokwasów w formie suplementu jest jak najbardziej wskazane i polecane.

BCAA można też przyjmować przed każdym treningiem, aby spowolnić katabolizm, który zachodzi pomiędzy zakończeniem ćwiczeń a strawieniem aminokwasów dostarczonych wraz z posiłkiem potreningowym, jednak w tym wypadku ubytki mięśniowe są na tyle niewielkie, że większość amatorów raczej nie musi się nimi przejmować. Suplementacja BCAA w treningu masowym ma sens przede wszystkim u doświadczonych kulturystów, którzy operują na granicach możliwości swojego organizmu i każdy gram masy mięśniowej jest dla nich istotny.

Komentarze zostały wyłączone

Zobacz jeszcze

Wózki magazynowe – co musimy o nich wiedzieć?

Zastosowanie wózków magazynowych W magazynach, w których się przenosi towary różnego rodza…